A-NS station Hollandsche Rading
B-via Tienhoven
C- NS station Maarssen
"Ranke vrouwen zijn het, balletdanseressen
waar overal elders schonkige Russische
gewichthefsters de bedrading tillen. Nee,
gedichten in het landschap, vormen die zowel
functioneel als bloedmooi zijn".
F. Wilbrink (citaat uit oerhollands)
waar overal elders schonkige Russische
gewichthefsters de bedrading tillen. Nee,
gedichten in het landschap, vormen die zowel
functioneel als bloedmooi zijn".
F. Wilbrink (citaat uit oerhollands)
Of heet het soms bed-rading?
Rading is een hypercorrecte vorm van raaiing, dat lijn of grens betekent. De naam verwijst naar de destijds omstreden grens van Holland en Utrecht. In 1885 worden o.a. Hollandsche Rading een halteplaats op het traject Hilversum-Utrecht die deel uit maakte van het in die tijd door de H.IJ.S.M. aangelegde en geexploiteerde traject tussen Amsterdam C.S.-Zutphen en Utrecht Maliebaan, de oosterspooweg. Na het begin van de elektrificatie van de Gooilijn richting Amersfoort breekt de tweede wereldoorlog uit en wordt de bouw in de loop van 1940 kortstondig stilgelegd en kan in 1941, door de materiaalschaarste, ook de zijtak Hilversum-Utrecht niet meer van stalen portalen worden voorzien. Een constructie uit gewapend beton is hier een alternatief. Ter hoogte van de perrons, bij de stopplaatsen Hilversum-Sportpark en Hollandsche Rading, wordt bij de normale portalen met behulp van een betonnen tussenbalk en enkele staalprofielen een vergrote overspanning gerealiseerd. In totaal hebben 166 portalen een open constructie, 22 portalen zijn gesloten. Begin december 1961 komt het automatisch bloksysteem voor dubbel- enkelspoor beveiliging met lichtseinstelsel 1955 gereed. Dat de betonnen bogen duurzaam zijn heeft de tijd bewezen. Ze zijn anno nu en ruim 60 jaar na de bouw, op een kleine opknapbeurt, nog volledig intact. Er blijkt alleen het ijzerwerk aan de buitenzijde een beetje te roesten. Dat is opgeknapt en bij die gelegenheid wordt de versterkingsleiding binnen de boog gehangen, verdwijnen de oortjes en krijgen de Y frames een schilderbeurt waarmee de kleur verandert van donker naar wit. De lengte met de Gotische bogen is nu ongeveer 12 km.
(gegevens over de gotische bogen en de geschiedenis van de oosterspooweg deels overgenomen uit Beknopte geschiedenis van het monumentale baanvak Hilversum-Utrecht, www.gotischeboog.com).
Terug naar Amsterdam (ik bedoel Mokum) reden wij vanaf Brooklyn (ik bedoel Breukelen).
(gegevens over de gotische bogen en de geschiedenis van de oosterspooweg deels overgenomen uit Beknopte geschiedenis van het monumentale baanvak Hilversum-Utrecht, www.gotischeboog.com).
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire