18 sept. 2009

De goude koets (2)

... te koop op martkplaats.nl sind de 17 september. De grappenmaker die dit bericht op Marktplaats geplaatst heeft, doet zich voor als iemand van het Koninklijk Huis. "Wegens de kredietcrisis doen we de Gouden Koets per direct in de verkoop. Zeer goed onderhouden en de koets komt maar één keer per jaar buiten. Het gehele land moet inleveren, dus wij ook.", zo schrijft de anonieme lolbroek.
Klik op het plaatje om te vergroten.

Als je naar de AEX kijkt krijg je de indruk dat Nederland het epische centrum is van de kredietcrisis. Je mag er zeker van zijn dat de lieden van koninklijke bloede een respectabele hoeveelheid goud in hun kluizen zitten hebben. Maar voor Jacob die zo'n duur € 9.999.999,00 voor de kar aanbiedt willen we eens goed onderzoeken hoe het in elkaar zit.

Ik hoorde dat de Gouden Koets 2.500 kg wiegt. Goudkoers op de 17 september: € 22.000/ounce/kg-. 55 miljoen voor de doos zou je denken. Let op:

Als iedereen weet is de Gouden Koets niet van massief goud, maar uit Javaans teakhout en delen ervan zijn bedekt met bladgoud. De rest van het gewicht van die koets is zware veiligheidsbeplating en veiligheidsglas. Bladgoud is goud dat tot een dikte van 0,0001 mm is geplet waarbij het hameren grotendeels nog steeds handmatig gebeurt. Maar bladgoud bestaat meestal ook uit een legering met een of meer andere metalen zoals titanium, zilver en koper. Één kilogram goud kan zo dun worden gewalst dat het een oppervlakte krijgt van twee tennisvelden (500 m2). Blijven wij even bij spoortmetaforen*: 1 kg goud is ongeveer even groot als een golfballetje.

Nu de koets: rond 3,3 m hoog. Kroon en beeld plusminus 1,1 m hoog. Totale hoogte 4,4** m. Max lengte: 2,5 m. Breede: zo'n 1,5 m. Ca. 12 m3 aan de hele koets. Doe maar minus zo'n 10 m3 voor de 4 kontjes die daarin gaan zitten, zo hebben we het over 2 m3.

Als je de gouden koets zou platt uitvouwen krij je een oppervlakte van ca. 55 m2. Hooguit 110 g. goud dus. € 2.400,00 afgerond.

Jeetje, dat valt tegen. In ieder geval kan ik nu opscheppen dat ik meer goud heb dan er op de gouden koets zit. Maar de koets is nog lang geen kits ding.

Vanochtend keek ik in mijn prijslijst voor teakhout, dat doe ik ieder jaar op de derde vrijdag van september. Teakhout, veiligheidsglas*** en -beplating (ik laat maar de rest zitten: het borduurwerk, de versieren, het ivoor, de wielen en alle gebruikte materialen uit het toenmalige Koninkrijk der Nederlanden: vlas verwerkt uit Zeeland, leer uit Brabant...): € 10.000/m3 materiaal.

€ 22.400,00.****

En de sentimentele waarde, hè?

* NB: Ajax-FC Timisoara gisteren 0-0, helaas.
** De favoriete mop van mijn kater: "een kat kat", zegt-ie altijd.
*** Voor de zekerheid van Haar (mijn!) Majesteit neem ik als veleigheidsglas het duurste materiaal dat stand houdt tegen 9 mm Makarov-kogels, 7,62 mm Tokarev- en Kalachnikov-kogels en 5,45 mm AK-74-kogels. Ik bind misschien een dood paard aan een boom, maar Vorsicht ist die Mutter der Porzellankutsche.
**** Op 16/06/2009 werd de pausmobiel voor € 10.000 door Peugeot te koop aangeboden en voor € 9.500 werkelijk gekocht. Kredietcrisis oblige.

Aucun commentaire: