2 août 2011

Lost Highway (26): Naar de rechte hoek meandern en alles op een niveau brengen

Deze wandeling was toch een beetje training, of niet ? Want wie 25 kan die kan ook 32.
Klik op de kaart om te vergroten.
Bij deze de zeven rivieren van Amsterdam allemaal gelopen. Het IJ, het Gein, de Bijlmer en de Amstel hadden wij al vaker tijdens een van onze wandelingen naar de stad of De Leeuw. Op zondag 30e juli, 25 km (!*) langs het Gein (tussen Abcoude en Driemond), de Gaasp (die als afsplitsing van het Gein de rivier met de Diem verbindt), de Diem en het Amsterdam-Rijnkanaal gelopen. De andere kant dus. En die biedt een enorme diversiteit aan waterlandschappen – en structuren aan: het meandert, het stroomt, het vloeit ineen en versmelt zover het oog reikt.


Klik op de kaarten om te vergroten.
Structuren – daarmee was Piet Mondriaan zijn hele leven lang mee bezig. Rond 1905 schildert hij regelmatig het Gein met geniale artistieke openbaringen. De reputatie van Mondriaan werd vooral opgebouwd door de radicale zuivering van zijn composities die vanaf het begin als transcendente weergave van het beeld gedacht zijn. Zijn expressionistische landschappen zijn minder befaamd dan zijn rechthoekige composities van primaire kleuren, toch doelt Mondriaan met de landschapstructuren uit 1900-10 al op een esthetische en spirituelle, wellicht mystieke uitdrukking van een globale visie op de schepping. In zijn werk uit deze periode zijn er al effecten terug te zien die erop wijzen, bijvoorbeeld de verwerking van licht en lijnen in de schildering van bomen en taken.

Bomen aan het Gein (1907-08), De rode boom (1908).
Mondriaan gaat verder dan de romantisch-noordse traditie van natuurschilderingen en geeft zijn werk in eerste instantie op een symbolische, kubistische manier neer. In zijn latere werk haalt Mondriaan langzamerhand de natuurlijke vormen en kleuren van het onderwerp weg ten gunste van de abstractie van de vorm en de kleur zelf door het gebruik van de rechte lijn, van slechts primaire kleuren en van variabele dikten van lijnen.
Kubistische en expressionistische werken stellen over het algemeen de interne structuren van het onderwerp centraal waarbij men gedwongen wordt om de essentie van het onderwerp te benaderen in plaats van zijn materiële natuur. Bij het bekijken van de inspiratiebronnen voor Mondriaans schilderijen en tekeningen wordt duidelijk in hoever deze periode als overstap naar toenemende abstractie en grafisch radicalisme in zijn oeuvre werkt. De kleur wordt symbolisch-expressief en heeft visionaire betekenis. Licht en structuren vormen al niet meer de pure representatie van onderwerpen, maar ondergaan het proces van transcendentie (de boom is rood, de contrasten zijn gesatureerd, de duinen worden weergegeven in een mosaïk van ruiten) alsook het proces van decompositie en dematerialisatie. De structuren beperken zich stap voor stap tot enkele formele, geometrische variaties: kromme lijnen beelden de taken uit, de verticaliteit en de horizontaliteit hun inspanning in ruimte en tijd. De decompositie wordt door deze structurele afbouw in simpele, geometrische vormen zichtbaar. Achter de verschijning stekt een order zich af waar het motief in de (zijn? een?) structuur verdwijnt en het onderwerp in de plastische compositie.



Boom (1911-12), De grijze boom (1912), Bloeiende appelboom (1911), Bloeiende bomen (1912).
In 1914 schreef Mondriaan aan Bremmer: "Je construis des lignes et des combinaisons de couleurs sur des surfaces planes afin d'exprimer, avec la plus grandes conscience, une beauté générale. La nature (ou ce que je vois) m'inspire, me met, comme tout peintre, dans un état émotionnel qui me pousse à créer quelque chose, mais je veux rester aussi près que possible de la vérité et à tout extraire, jusqu'à ce que j'atteigne au fondement (qui ne demeure qu'un fondement extérieur !) des choses[...]. Je crois qu'il est possible, grâce à des lignes horizontales et verticales construites en pleine conscience, mais sans 'calcul', suggérées par une intuition aigüe et nées de l'harmonie et du rythme, que ces formes fondamentales de la beauté, complétées au besoin par d'autres lignes droites ou courbes, puissent produire une œuvre d'art aussi puissante que vraie."
Wat mij in Mondriaans werk nu verder interesseert is de universele betekenis van de rechte hoek alsook de verhouding van kleuren, dimensies en posities tot elkaar. Welke betekenis heeft de platte vlak? In hoever weerspiegelt de samenhang van verticaliteit en horizontaliteit van Mondriaans werk de dualiteit en de tegenstrijdigheden die over het algemeen ten grondslag liggen aan de (waarneming van de) schepping (mannelijk/vrouwelijk, buitenste/binnenste, materieel/spiritueel).
Compositie is fundamenteel in de schilderkunst waarbij de moderne kunst zijn aandacht op de zuivere compositie richt. In tegenstelling tot klassieke artistieke vormen waar de compositie alleen werkelijk wordt als ze in de voorstelling zelf geabstraheerd werd, verschijnt de compositie in de abstracte kunst onmiddellijk als ritme, proportie, structuren en evenwicht. In dit perspectief bezit de rechte lijn een bijzondere beeldende kracht: hij toont het zuivere, het onveranderlijke, het sterke, maar vooral het eindelijke in tegenstelling tot de ronde, in zich gesloten lijn die zowel het ritme alsook het relatieve uitdrukt en tot de natuurlijke organische schepping hoort. Toch juist in de rechthoekige positie neemt de betrekking tussen het extreme ene en het extreme andere plaats: de rechte hoek vormt een frontale, plastische collisie een daarme een "ontmoetingsmoment en -plek" voor symbolen en tekens. Ik stel dat in de rechte hoek de verzoening van onder meer de dualiteit van geest en materie is te zien, van finitum en infinitum, van de buitenste en de binnenste. Rechthoeksrelaties als principieel fundament van de compositie werd toen een essentiële kenmerken van De Stijl en Mondriaan.
In zijn relatie tot kleur laat de rechte lijn zich verabsoluteren, hij verschaft aan de kleur de grootst mogelijke bepaaldheid en leidt hij ertoe het capricieuze, het baroke en dus het natuurlijke van het leven te overwinnen. Mondriaan was van mening dat primaire kleuren de voorkeur verdienen omdat die volgens hem veel minder materieel zijn dan natuurlijke kleuren. Door de concentratie op de primaire kleuren roept het werk geen associaties meer op met de alledaagse werkelijkheid (natuurlijke kleuren zijn afhankelijk van het licht, van het uur van de dag, van de weersgesteldheid, het seizoen, enz). Het kunstwerk moet juist die omstandigheden overstijgen om een universele boodschap op te verschaffen. Door het exclusieve gebruik van primaire kleuren toont het werk een realiteit zonder betrekking tot tijd en ruimte.
Naast het feit dat primaire kleuren noodzakelijk zijn om het grootst mogelijke kleurengamma te verkrijgen is Mondriaans werk ook fascinerend omdat kleuren ondanks dat hij de driedimensionale benadering van zijn werk aan de toeschouwer ontzegt toch in hun drie essentiële dimensies (tint, verzadiging, intensiteit) gebruikt worden waardoor het oog ze kan waarnemen, maar op een platte vlak alleen. Daarnast moet er in de primaire kleuren een onderscheid gemaakt worden tussen echte primaire kleuren en zogenoemd pseudo-primaire kleuren (secundair rood, geel, groen en secundair blauw) die intuïtief als "correct" worden ervaren door de mens. Door het gebruik van deze kleuren alleen** wordt een soort hypercorrectie aan de schilderij bij gezet.
Kleur krijgt een extra diepte door de reductie tot de primaire kleur, maar ook doordat hij als plat vlak en als complex van in elkaar overgaande hoekigheden verschijnt in plaats van nuancen en rondingen. Door de rechthoekigheid wordt de perspectief opgeheven en er ontstaat evenwicht tussen uitbreiding en begrenzing. De schuine lijn in de klassieke schilderkunst was altijd verbonden met perspectief en met diepte. In de lijn van het kubisme worden onderwerp en achtergrond daarentegen als een onscheidbaar geheel opgevat zodat geen middelpunt en geen perspectivisch verdwijnpunt aanwijsbaar zou ontstaan. Perceptueel helemaal vlak blijven dus en ruimtewerking volledig uitbannen. In de schilderijen "Composities met kleurvlakjes" uit 1917 lijken de gekleurde blokjes voor de witte ondergrond te zweven. Latere werken uit 1918 proberen alle compositie-elementen visueel op een niveau te brengen. Gekleurde en witte vlakken zijn nu in een raster gevat. De donkergrijze rasterstructuur markeert de begrenzing van de vlakken die tot de opheffing van het dualisme voorstelling-achtergrond leidt.

Composities met kleurvlakjes (1917) en Compositie met kleurvlakken en grijze lijnen (1918).
Vlakheid, rechthoekigheid, primaire kleuring – voilà de belangrijkste concepten van Mondriaans werk. Toch toont een schilderij hiermee nog lang geen vlak voor interpretatie.
Drie elementen bepalen de aanwezigheid van een teken: het kenmerk dat waargenomen kan worden, het kenmerk waar het waargenomen teken verwijst en het kenmerk in de geest van de tekenontvanger. Teken en representatie leiden tot interpretatie. Volgens Peirce en de semiologische leer*** is een kleur een teken (quali-sign) op het vlak van het mogelijke. Om dadelijk als teken te werken moet het quali-sign gestalte krijgen. Rood kan als teken van socialisme, liefde, gevoel, gevaar of verbod functioneren, maar de kleur moet op vlaggen, op rozen, in droombeelden of verkeersborden (passende gestalte) verschijnen. Zonder gestalte blijft een kleur ''pure mogelijkheid''. In dit perspectief, kan Mondriaans werk als uitdrukking van "gestalteloosheid" worden beschouwd? Voor het verspreiden van inhoud en/of betekenis in het werk van Mondriaan moet er een onderscheid gemaakt worden tussen de representatie en de interpretatie van dit werk. In de representatie speelt het gekenmerd van het werk de hoofdrol en dat is: de tegenwoordigheid van de ordening van de wereldde en vervolgens de universele harmonie. Mondriaan zei dat het werkelijke minder reëel is dan het mogelijke : "het werkelijke is iets spookachtigs dat alleen maar leeft van geleende tijd en geleende ruimte, terwijl het mogelijke tijdloos is, en dus ook ruimteloos''.
* Inmiddels lachen wij om!
** Dit aspect zou nog moeten nader onderzocht worden. Gebruikt Mondriaan wel alleen maar pseudo-primaire kleuren?
*** Zie ook deze site.

1 août 2011

Lost Highway (25): Lopend naar Pavlovsk en Oostvoorne

Wat een grappig toeval toch. Niet alleen naar Oostvoorne liepen wij op zaterdag, ook reden wij de volgende dag naar Brielle waar Toon Tellegen is geboren. Dat ervoer ik uiteraard pas later, anders was het geen bizar toeval meer geweest. De trein naar Pavlovsk en Oostvoorne heb ik ook ooit genomen - uit de bibliotheek van mijn taalschool, helemaal aan het begin van mijn verblijf in Nederland toen ik éen Nederlandse cursus volgde.
Klik op de kaart om te vergroten.

De route, 14,3 km:
Walinxweg 8, 3235 LP Rockanje, Netherlands
Dorpsweg
Zeeweg
Duinrand
A.J. Bootpad
Burgemeester Letteweg
Zanddijk, Oostvoorne, Nederland


Wij liepen die wonderlijke goochelaar met zijn bijzondere goocheltruc - een muis in een olifant veranderen en terug - niet tegen, noch werd verteld over de kleine heks die op haar bezemsteel de gedachtewereld van een kleine jongen binnen vliegt, noch was er een koorddanser, maar wij praatten in de Voornse Duinen wel bij over eigenaardige gebruiken en levenswijsheden - tot lachen stemmende verhalen, soms grappig, soms laconiek en soms bizar. Want wij zijn ook prozaïsten.
Uit Wikipedia. Klik op de foto om te vergroten.

21 juil. 2011

18 juil. 2011

Lost Highway (24): Hilversum & omgeving

Verder geen commentaar, de kaart zegt alles: 18 km in en rond Hilversum. Dat was op zondag 17e juli en dat was prachtig.

14 juil. 2011

Du fort est issu le doux

Quel est le point commun entre le chapitre XIII du Livre des Juges et mon travail ? Le pot de Lyle's Golden Syrup, contre-bandé par mon collègue écossais, sur la table de notre cuisine commune. Voilà la variante britannique du bietenstroop néerlandais ou du Zuckerrübensirup allemand qui relèvent plus d'un pannenkoek et d'un Pumpernickel. Une seule différence : la couleur de la mélasse. Noir pour le bietenstroop et le Zuckerrübensirup, ambre pour le Lyle's Golden Syrup. Outre le produit, c'est aussi l'étiquette du pot qui attire l'attention : y figure la carcasse d'un lion entourré d'un essaim d'abeilles.

11 juil. 2011

Lost Highway (23): Naar De Gekroonde Leeuw

Op zondag 10e juli met de kater opnieuw van ons huis gewandeld naar De Gekroonde Leeuw, gevestigd op de Vrijheidslaan 78. De route van ca. 16km gaat langs de Hoge Dijk, het Abcoudemeer, het Gein, via Oudekerk aan de Amstel en langs de Amstel. Over de Utrechtsbrug komt men tenslotte bij het lekkerste en meest gezellige tafelzuur van de stad terecht. Voorproefje?



Foto's van de website van De gekroonde Leeuw.

3 juil. 2011

24 juin 2011

Blixa Bargeld: Das letzte Biest am Himmel

Arrogant?
- Mit Berechtigung
Diktatorisch?
- Nee... da's nicht ganz richtig. Mir gehen die Sachen manchmal zu langzam und wenn ich weiß, wie sie gehen sollten, dann sage ich das. Und das ist manchmal in recht totalitären Ausmaßen. [...] Lethargie ist nicht gerade der grösste Motor, um künstlerische Werke hervorzubringen.

... "Das interessantste an Blixa, glaube ich, ist, dass er nach einem ganz eigenen Wertsystem, nach einer ganz eigenen Ästhetik, einem ganz eigenen Blickwinkel tickt."
Alexander Hacke

... "I would say, the quality of Blixa for me is... there is a tremendous degree of honesty coupled with a very refreshing sense of humility. People misunderstand Blixa because Blixa is very machivious for sure, and that's part of his fun [...] but he is also super serious about certain things and very confrontational.

Um gute Gedanken zu haben, muss man gut essen. Und um gut essen zu können, muss man verstehen, was man ißt. -- I have to say it simply, we don't have that much time.

Un excellent documentaire sur le très adulé et indétrônable Blixa Bargeld. Un reportage incluant de longs interviews de Bargeld, des extraits de concerts, notamment celuis des Bad Seeds de 1992 à Amsterdam.

21 juin 2011

The Riot Kiss

Cette photo, déjà légendaire et désormais connue sous le nom de Riot Kiss, a été pris par Rich Lam, photographe professionnel canadien, lors des émeutes survenues à Vancouver suite à la défaite de l'équipe des Canucks face aux Boston Bruins lors de la Stanley Cup de hockey il y a trois jours, le 16 juin 2011. Contrairement au légendaire baiser de l'hôtel de ville de Robert Doisneau qui était une photo posée (par un vrai couple), cette photo est bel et bien un instantané.
La véracité du cliché (cliché posé ? Photoshop ?) a immédiatement été mise en doute, mais est désormais vérifiée : Richard Lam non seulement ne connaissait pas les figurants, mais les circonstances également excluent un travail posé à la Doisneau. Depuis, les deux personnes ont été identifiées - Scott Jones et sa copine Alex Thomas, et les circonstances élucidées : pris dans les émeutes, le jeune couple tentait de fuir lorsque la jeune femme dit avoir reçu un coup et s'être effondrée sous le choc. Son copain, la voyant bouleversée et se mettant à réagir de manière hystérique à la violence des circonstances, raconte l'avoir pris dans ses bras et lui avoir donné un baiser pour la calmer. La véracité de la photo est d'ailleurs confirmée par le fait qu'il existent d'autres clichés du moment, pris quelques secondes avant ou après la scène du baiser, certaines photos à vue d'oiseau ou en plongée. Alors qu'il était en train de photographier les émeutes, le journaliste canadien déclare avoir aperçu un couple étendu par terre et d'abord cru avoir affaire à des blessés. Il fige la scène quelques secondes avant qu'elle ne se dénoue. Ce n'est qu'au développement des clichés qu'un collègue de Lam lui montre que le couple est en train de s'embrasser au milieu des émeutes.

The one in a million chance shot...

15 juin 2011

Do the manta ray

10 juin 2011

Iron Maiden, The Final Frontier Tour @ GelreDome, Arnhem [8-06-2011]

Op woensdag naar Iron Maiden geweest en van de sexy kater een geweldige, sexy-beast-Maiden-shirt gekregen. Volgens ons kwamen wij in de bus naar de GelreDome ook de Ancient Mariner tegen: inderdaad vertelde de medereiziger nachtmerries over de zee en plekken waar niemand is geweest (en niemand wil zijn).
Ondanks een paar nummers uit The Final Frontier die wij moeilijk konden plaatsen — de nieuwe plaat moet thuis nog een paar keer goed gedraaid worden — kregen wij enorm veel plezier van de setlist met verwachte, goeie, oude nummers zoals The Trooper, Fear of the Dark, 2 Minutes to Midnight en twee nummers (2!) uit Maidens debuut-album, mijn persoonlijke favoriet van de Ijzeren Maagd. Onder de klassiekers hun allereerste 1980 uitgebrachte single, Running Free — dat wilt wat zeggen. De setlist dus, en wat bewijsmateriaal:

1. Intro: Doctor Doctor (UFO Cover)*
2. Satellite 15... The Final Frontier
3. El Dorado
4. 2 Minutes to Midnight
5. The Talisman
6. Coming Home
7. Dance of Death
8. The Trooper
9. The Wicker Man
10. Blood Brothers
11. When the Wild Wind Blows
12. The Evil That Men Do
13. Fear of the Dark
14. Iron Maiden
Encore:
15. The Number of the Beast
16. Hallowed Be Thy Name
17. Running Free

* De intro komt uit een B-side van Best of the Beast waar overigens ook een cover van The Who, My Generation, en de cover van Doctor, Doctor te vinden is.

7 juin 2011

Le Flambeau Dans l'Oreille (22): Robert & Mary, over 30+ of (still blooming) major love

He's got a girlfriend called Mary. "She's fab. My best friend. She's got black hair and very striking looks. When I'm with her I just sit back and watch -- I don't have to perform any more." (Smash Hits, May 24-June 6, 1984).
Interviewer:
"If you could go back and repeat something you have done in the past, what would it be?"
Robert Smith:
"My first dance with Mary."

La véritable Mary Poole apparaît dans le clip de Just Like Heaven, 1987, dansant avec Robert Smith.
"My wife Mary. I love her, I adore her. I met her when I was 14 and we took a long time in coming together, giving us that chance, she’s my Cindy Crawford." (Robert Smith, 2010/10/09). Robert Smith rencontre Mary Poole à l'âge de 14, en 1973. Ils ne se quitteront plus jamais. Ils se marient en 1988.

"Show me how you do that trick
The one that makes me scream" she said
"The one that makes me laugh" she said
And threw her arms around my neck
"Show me how you do it
And I promise you I promise that
I'll run away with you
I'll run away with you"

Spinning on that dizzy edge
I kissed her face and kissed her head
And dreamed of all the different ways I had
To make her glow
"Why are you so far away?" she said
"Why won't you ever know that I'm in love with you
That I'm in love with you"

You
Soft and only
You
Lost and lonely
You
Strange as angels
Dancing in the deepest oceans
Twisting in the water
You're just like a dream

Daylight licked me into shape
I must have been asleep for days
And moving lips to breathe her name
I opened up my eyes
And found myself alone alone
Alone above a raging sea
That stole the only girl I loved
And drowned her deep inside of me

You
Soft and only
You
Lost and lonely
You
Just like heaven

The Cure, Just Like Heaven - Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me [1987]

Whenever I'm alone with you
You make me feel like I am home again
Whenever I'm alone with you
You make me feel like I am whole again
Whenever I'm alone with you
You make me feel like I am young again
Whenever I'm alone with you
You make me feel like I am fun again

However far away I will always love you
However long I stay I will always love you
Whatever words I say I will always love you
I will always love you

Whenever I'm alone with you
You make me feel like I am free again
Whenever I'm alone with you
You make me feel like I am clean again

However far away I will always love you
However long I stay I will always love you
Whatever words I say I will always love you
I will always love you

The Cure, Love Song (dedicated to Mary Poole) - Desintegration [1989].

Dans le clip de Let's Go To Bed, on voit également le nom de Mary Poole apparaître: another girl, another name, stay alive but stay the same (Let's Go To Bed, Japanese Whispers, 1983).

13 mai 2011

11 mai 2011

Zollverein, Essen, DE [Welterbe der Vereinten Nationen]


Cliquer sur les panoramas pour grandir.

3 mai 2011

Accoudée à la table toute une nuit

Accoudée à la table toute une nuit
A soupeser encore et sans fin
Ce qui passa entre nous
Subrepticement,

Je chassais les insectes d'une pensée bruyante.
La très creuse horloge, statistique et mortelle,
Tonnait de son tic tac comme un canon.
La ténébreuse brume, lourde et distante,

Montait ; cette nuit, les vents allaient s'embraser.
Un tel souffle, ne l'ai-je pas puisé au flux de minuit
Afin que tu vinsses un jour ?

Au creux de la nuit, l'écho de certains mots
Qui avaient roulé Dieu seul sait
Si rapidement vers l'aube retenue,
Revenaient à leur place au matin.

Cette façon était un endroit secret,
Cet ouvrage silencieux,
Ces mains muettes.

C'est long, le chemin jusqu'à Metropolis ? 620 km

310 jours de tournage (dont 14 pour l'inondation finale) plus 60 nuits, 620 kilomètres de pellicule, 36000 figurants, 1100 crânes rasés, 750 enfants, 200000 costumes, 3500 paires de chaussures, 50 véhicules imaginaires, 500 gratte-ciels de 70 étages : Metropolis est le premier véritable film de science-fiction avec des effets spéciaux, alors inédits.
Les valises de l'autre bout du monde ne sont pas toujours garante d'authenticité, mais parfois, si. À la fin des années 1980, Fernando Pena, cinéphile passionné, rencontre le responsable d'un petit ciné-club de Buenos Aires. Celui-ci se plaint de ses problèmes quand il projette sa copie de Metropolis. Il doit rester près du projecteur pendant plus de deux heures et appuyer sur la pellicule pour qu’elle ne "déraille pas". "Plus de deux heures" ?

A l'origine, le film fait 4189 m de longueur pour une durée de 154 minutes environ. La critique et les spectateurs boudant le film, la société de distribution Parufamet décide de le faire remonter et raccourcir radicalement avant sa sortie aux Etats-Unis. Pour cette nouvelle version, il est fait appel à un auteur américain, Channing Pollock, qui reconnaît avoir sa petite idée sur l’intrigue du film. Quand le film amputé ressort dans les salles allemandes, il ne fait plus que 3241 mètres, soit 119 minutes.

Metropolis est un bel exemple de l'esprit des années 1920 : pêle-mêle de peur de l'avenir et d’esprit visionnaire, allégorie du communisme ou du du fascisme, idéologie chrétienne et marxiste. Si l'intrigue du film reste la même dans cette version longue, vingt-cinq minutes de scènes inédites rendent l'histoire plus compréhensible, notamment, l'équipée en voiture de Georgy à travers la cité, la visite de Freder et du "Mince" chez Josaphat, des images hédonistes des jardins et de Yoshiwara, la scène où la jalousie de Joh Fredersen et Rotwang éclate au grand jour.

Quelques images inédites :


Première de Metropolis à Berlin, après restauration du film

scène originale